MJ12

MJ12

Wednesday, April 30, 2014

La-O-Be



Assalammualaikum KC, 
 
Kak Sherry hendak berkongsi cerita seram berlaku sekitar tahun 80an. Masa itu kakak sekeluarga tinggal di rumah sewa di Aljunied Chap Lau. Tempat ni kalau beritahu pemandu teksi memang mereka tahu. Waktu itu kakak baru berusia sekitar 11 -12 tahun. Kami sekeluarga tinggal di tingkat 16 sebelah tangga hujung, sederet di hujung lagi satu ada sebuah keluarga, bapanya bernama Pak Atan. 
 
Rumahnya pada setiap malam ada saja tamu yang datang, saya hanya tahu dari orang2 tua yang bercakap bahawa Pak Atan ni bomoh, tapi dia bomoh baik, ubat2kan orang yang terkena sihir atau rasuk dan yang lain2. Pak Atan ada dua anak gadis dewasa, cantik2 kakak2 tu lagi2 Kak Maniseh, selalu saja tegur dan senyum2 dengan kami kalau terserempak. Kalau saya pulang rumah saya ada dua pilihan dari tingkat 14 lif henti saya terus pulang naik tangga hujung rumah saya atau naik tangga tengah dan lalu depan rumah Pak Atan. Saya selalu naik tangga tengah, kalau pulang malam selepas ngaji pun selalu bersama adik2 dan kawan2 jalan naik tangga tengah. Kadangkala kalau lalu rumah Pak Atan kami akan kedengaran lagu La-O-Be dari pita kaset dan akan kedengaran suara Kak Maniseh menyanyi, di biliknya yang menghadap koridor. Kadang2 budak2 nakal ni akan mengintai Kak Maniseh nyanyi sambil berjoget-joget. Tahu2lah dulu tingkap rumah jenis besi yang mudah diumpil dari luar.

Ceritanya begini, satu hari tu kecoh dibuatnya pada waktu malam. Kak Maniseh terpekik2, dia koyak2kan bajunya dan rebangkan rambutnya, diri di depan rumahnya dan mengilai. Kami jiran tetangga semua keluar dan menyaksikannya. Pak Atan ambil kain dan baca2 (saya tak tahu apa yang dibacanya), dia serkupkan kain itu pada Kak Maniseh, dan dia terus rebah. Itulah kali terakhir kami nampak Kak Maniseh di luar rumah. Mulalah kami dengar cerita dari ibu bapa dan makcik pakcik jiran tertangga bahawa Kak Maniseh terkena buatan orang akibat dendam bomoh lain pada Pak Atan yang selalu rawat mangsa bomoh itu. 
 
Kadang2 bila lalu rumah Pak Atan kami dengar suara Kak Maniseh menangis, meratap, mengilai dan kadangkala bertutur dengan suara yang garau. Kadang2 bila lalu, kami terperanjat Kak Maniseh akan menerjah kami dengan suara yang garau dan kuat, "Hoi!!! Budak2 sini!!!" dengan tangannya cuba hendak menangkap kami dari tingkapnya. Kami jadi takut. Satu ketika, kami pulang malam selepas mengaji, kami degil, ibu bapa kata jangan lalu sana lagi, tapi kami ni nakal nak tahu. Lagu "La-O-Be" tu diputarkan, kawan saya Enon berkata, "Ehh nak tengok tak Kak Maniseh sedang buat apa, joget2 tak agaknya dah sembuh..." 
 
Kami berhenti di luar koridor bilik Kak Maniseh, Tiba2 kami terdengar suara orang menyanyi lagu itu tapi suaranya garau dan seram. Saya dah mula takut, saya ajak adik2 pulang, tapi kawan saya Enon ni nak lihat jugak. Enon pun mengintai tapi terpekik bila Kak Maniseh yang ada di tingkap mencekik leher Enon, Kami semua turut pekik. Pak Atan datang dan menarik Kak Maniseh dari mencekik kawan saya. Pak Atan minta maaf pada ibu bapa Enon, dan mulai hari itu Kak Maniseh diikat. Kami akan tetap dengar Kak Maniseh menangis, mengilai dan menyanyi lagu kegemarannya. 
 
Lama Kak Maniseh sakit hingga satu hari saya pulang rumah dan lihat ramai orang dan jiran dan ibu saya pergi ke rumah Pak Atan. Pulangnya ibu, memberitahu bahawa Kak Maniseh dah meninggal dunia. Dia dibuat orang hingga meninggal dan bapanya Pak Atan seorang bomoh pun tak dapat membantu anaknya. Beberapa bulan kemudian Pak Atan dan keluarganya pindah keluar, kami tak diberitahu ke mana dia pindah. Tapi semenjak rumah itu kosong kadang2 seperti kedengaran suara Kak Maniseh menyanyi lagu La-O-Be dengan suara yang garau seram (tidak serancak lagu aslinya. Perlahan dan menakutkan). 
 
Satu hari budak2 nakal lempar guli dalam rumah kosong itu, Guli itu dilempar keluar semula, Terpekik2 budak2 tu, bapa saya keluar dan marah mereka suruh pulang. Selepas itu ada juga keluarga yang pindah ke rumah itu tapi tak lama mereka keluar. Bila bapa saya dapat rumah kami pun berpindah dan tak tahu pun apa terjadi pada rumah itu. Tapi yang saya fobia selalu ialah lagu "La-O-Be" hingga saat ini.
 
TERIMA KASIH KAK SHERRY!!!

3 comments:

  1. Menangkan Jutaan Rupiah dan Dapatkan Jackpot Hingga Puluhan Juta Dengan Bermain di www(.)SmsQQ(.)com

    Kelebihan dari Agen Judi Online SmsQQ :
    -Situs Aman dan Terpercaya.
    - Minimal Deposit Hanya Rp.10.000
    - Proses Setor Dana & Tarik Dana Akan Diproses Dengan Cepat (Jika Tidak Ada Gangguan).
    - Bonus Turnover 0.3%-0.5% (Disetiap Harinya)
    - Bonus Refferal 20% (Seumur Hidup)
    -Pelayanan Ramah dan Sopan.Customer Service Online 24 Jam.
    - 4 Bank Lokal Tersedia : BCA-MANDIRI-BNI-BRI

    8 Permainan Dalam 1 ID :
    Poker - BandarQ - DominoQQ - Capsa Susun - AduQ - Sakong - Bandar Poker - Bandar66

    Info Lebih Lanjut Hubungi Kami di :
    BBM: 2AD05265
    WA: +855968010699

    ReplyDelete
  2. ♠♥🃏WAKANDA POKER🃏♦♣

    AGEN POKER ONLINE INDONESIA AMAN DAN TERPERCAYA
    DENGAN RATING KEMENANGAN DAN KESEMPATAN UNTUK MENDAPATKAN JACKPOT YANG TINGGI.
    RATUSAN RIBU ORANG TELAH BERMAIN DI WEBSITE INI, BERANIKAH ANDA MENGALAHKANNYA?
    DENGAN MINIMAL DEPOSIT 10.000 KALIAN SUDAH MEMAINKAN 7 PERMAINAN DALAM 1 AKUN YAITU
    ⏩TEXAS POKER
    ⏩DOMINO
    ⏩CEME
    ⏩CEME KELILING
    ⏩CAPSA SUSUN
    ⏩OMAHA
    ⏩SUPER 10
    WAKANDA POKER JUGA MEMPUNYAI BANYAK PROMO BESAR SAAT INI:
    💲BONUS DEPOSIT PERDANA
    💲BONUS TURNOVER 0.3%
    💲BONUS REFERRAL 10% SEUMUR HIDUP
    💲BONUS JACKPOT TOTAL PULUHAN JUTA RUPIAH
    KAMI JUGA AKAN MEMUDAHKAN ANDA UNTUK PEMBUATAN ID DENGAN REGISTRASI SECARA GRATIS MASIH ADA KELEBIHA LAINNYA :
    ✅MINILAM DP & WD SEBESAR HANYA Rp 10.000
    ✅NO SYSTEM ROBOT!!! 💯% PLAYER VS PLAYER
    ✅BISA DI AKSES VIA Android/IPhone/IPad
    ✅PROSES DP & WD YANG SANGAT CEPAT
    ✅PELAYANAN DENGAN CS PROFESIONAL & RAMAH 24 JAM

    ReplyDelete